Per les Llosses: volta pel pla de Capdevila i Matamala

Aquesta excursió que proposem, d’uns 8 quilòmetres, transcorre per Santa Maria de Les Llosses i Matamala. Es fa molt bé en unes tres hores i permet gaudir de boscos i prats de pastura acompanyats d’esquelles de molts ramats de vaques. Trobem marques grogues d’Itinerànnia i a més, en un tram, les blaves del camí ramader. En un altre, les grogues i blanques d’un PR.

Sortim de l’ermita de Santa Maria de Les Llosses sobre de la carretera C26 en el pla de Capdevila. Enfilem la carretera formigonada que va a la gran masia de Capdevila que voregem per sobre per no passar pel mig. Seguim, carretera enllà, per sobre la bassa. S’acaba el tram de formigó tot coincidint amb el camí ramader (marques blaves). Travessem una tanca i un xic més enllà agafem una carretera més herbada que baixa a la nostra esquerra i per on anem trobant embornals de la xarxa d’aigua del municipi de les Llosses. Baixem, creuem una zona humida per on corre una mica d’aigua i enfilem un camí ample que passa pel costat de la casa, no habitada, del Pati, a la nostra esquerra; i poc després, a la dreta, la de Corbera.

Arribem a una cruïlla de carreteres i tirem pel camí emporlanat de la nostra dreta que s’endinsa, per la vessant obaga de la muntanya, en un bosc de pins i molts de boix grèvol. Som a l’antic camí ramader com demostra la paret de pedra seca que a la nostra dreta, separada dels camps. Quan s’acaba una lleugera pujada, el camí passa a ser de terra i, de seguida, arribem al collet del Forn on trobem un pal d’Itinerànnia a l’esquerra que indica cap a Matamala. En deu metres, a la dreta surt un corriol enmig dels pins i els boixos que va baixant fins a un rierol. El creuem i seguim vorejant-lo entre pastures. Trobem una casa, Robert, avui abandonada però que fa uns quaranta anys havia estat un hostal. Entre la cabanya i la casa continua el camí, travessem un rec i pugem per la carretera molt herbada que, un cop passada una cadena, arriba a una pista formigonada que prenem a l’esquerra fins a trobar el pla d’Itinerànnia R177 Can Vinyal ja a les envistes de les masies de Santa Maria de Matamala. Baixem cap al nucli de Matamala, amb les cases i l’església al cim del turó.

Creuem la C26 i enfilem cap a l’església, però just abans trobem a l’esquerra el pal d’Itinerànnia LL1 Santa Maria de Matamala que ens indica la ruta de la riera de les Llosses, marques també de PR grogues i blanques, que seguim. Anem passant per una carretera d’herba que entre pastures baixa fent ziga-zagues cap al rec de Robert. Un cop creuat, enfilem per un camí ample entre pins. Quan ja comença a planejar, passem pel costat de les ruïnes del molí de les Planes. Travessem de nou el rec i lleugerament a la dreta seguim el camí que entra en una pista de terra que va pujant fins arribar a una carretera més marcada i planera que prenem a l’esquerra i que ens porta fins al gran pla de Capdevila. Allà trobem el pal R178 i continuem fins a la C26 i enfilem pel camí ampla fins a l’església de Santa Maria de les Llosses, on hem començat la caminada.